کد خبر: 1228975
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مهدی مولایی

در طول سال منتظر ایام حج بودند. برای اینکه پس از ماه‌ها فراق و افتراق و بی‌خبری‌های طولانی از برادران ایمانی و از اوضاع جهان اسلام، دوباره دور هم حول محور توحید جمع شوند و حالی هم از یکدیگر بپرسند و از اوضاع سامان و ناسامان ممالک مختلف اسلام کسب اطلاع کنند. حج بزرگ‌ترین اجتماع سالانه مسلمانان است از مذاهب و فرق مختلف و نژاد‌ها و طایفه‌های رنگ‌رنگ. چه کسی در مصر قیام کرده؟ اوضاع سیاسی و اجتماعی کوفه چطور است؟ قحطی ایران به کجا رسید؟ شکنجه مسلمانان آفریقایی چطور؟ احوال تجارت مسلمین هند چطور است؟ از مدعی خلافت در شام چه‌خبر؟ این سؤال‌ها و صد‌ها سؤال و جواب دیگر، تنها فعالیت اجتماعی و تعاملی ایام حج نبود. کسی اگر فرقه و گروه تازه‌ای بدعت می‌نهاد، حج بهترین فرصت تبلیغ بود. 
کسی اگر اهل تجارت بود، حج متنوع‌ترین اکسپوی جهانی برای بازاریابی بود و صد البته بحران و فاجعه‌ای اگر گلوگیر جامعه مسلمین بود، حج را فرصتی مغتنم و عظیم می‌شمردند برای همفکری، تبادل اندیشه و چاره‌جویی جهت رفع بحران. از بحران‌های فکری نوظهور در هر عصر گرفته تا فجایع جنگی و حملات سخت به حدود و ثغور ممالک اسلام. حج فرصتی بود برای جمع شدن سالانه مسلمان‌های سراسر جهان تا فکرشان را روی هم بریزند و باز متحد شوند و شبکه‌سازی کنند و تصمیم بگیرند و با انجام مناسک توحیدی و فزونی قدرت ایمان باز با نیرویی بی‌نظیر و چاره‌های یافته، به سوی سرزمین‌های دور و نزدیک خود گسیل شوند. 
با شروع ماه ذی‌القعده و آغاز اعزام حاجیان بسیاری از کشور‌های مختلف، رفته‌رفته موسم حج در حجاز فرا می‌رسد. این نخستین مراسم حج از هفتم‌اکتبر و آغاز بحران انسانی در غزه است. نخستین اجتماع مسلمانان پس از شروع یکی از بزرگ‌ترین معضلات دنیای اسلام در قرن اخیر. 
مسلمان‌های داغدیده و عصبانی از صهیونیسم و استکبار، مسلمان‌های پراکنده در قاره‌های مختلف که در این ماه‌ها صرفاً قادر به ایجاد ارتباطات و پویش‌های مجازی در شبکه‌های اجتماعی بودند، حالا برای اولین بار از زمان آغاز بحران شانه‌به‌شانه هم و گردن به گردن در مکه دور هم جمع می‌شوند. فرصتی بزرگ و پتانسیلی وسیع برای اجتماعات گسترده و همفکری‌های راهگشا و ملاقات‌های چاره‌ساز و شبکه‌سازی‌های کارآمد و در نهایت امت‌سازی جهانی. همانگونه که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب فرمودند که «یکی از مسائلی که در حج باید مورد توجه قرار بگیرد، مسئله فلسطین است» و با اسم رمز کلیدی امسال که «حج امسال حج برائت است» امید می‌رود حاجیان و برگزارکنندگان حج با وقت‌شناسی و ابتکار عمل همانگونه که بحران غزه بحرانی کم‌نظیر در قرن اخیر است، حج امسال را نیز به حجی کم‌نظیر تبدیل کنند و به انجام مناسک عبادی حج اکتفا نکنند. 
اجتماع چند میلیون مسلمان از مرد و زن و سیاه و سفید و فرهیخته در کنار یکدیگر می‌تواند سدی عظیم و قد برافراشته باشد در برابر سیل ویرانگر صهیونیسم و تغییری بزرگ در معادلات چند ماهه جهان اسلام رقم زند. پس ازماه‌ها انفعال حاکمان و دولت‌های اسلامی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی، وقت آن است که ذی‌القعده شروعی باشد بر قیام توده‌های مردم مسلمان از سرزمین حجاز در برابر استکبار. همیشه شعبان این بار ذی‌القعده!

برچسب ها: حج ، مذهب ، جهان اسلام
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار